FAQ & TESTIMONI CUSTOMER

Frequently Ask Question

Moto AOM : Pembayaran segera, penghantaran cepat, excellent customer service.

C : Nak diskaun, saya ahli AVON.
AOM : Maaf, no ahli anda hanya sah digunakan di butik AVON sahaja. Yang shopping dengan saya memang majoriti member AVON. Keutamaan saya adalah memberikan produk terbaik dengan servis cepat & terbaik kepada anda. Tanpa perlu ke butik. Tidak kira member AVON atau tidak, Malaysia atau International.

C   : Bila Item dipos?
AOM : Di pos setiap hari bekerja.
Pembayaran clear sebelum 11.30AM petang biasanya dihantar pada hari yang sama. 
Payment selepas tu, kami akan cuba selit jika barang ada & penting, kalau sempat.
* Customer boleh minta penangguhan post (Jika tiada tiada orang di rumah / office pada tarikh dijangka terima barang)

C : Nak order barang tapi tak ada pun dalam katalog.
AOM : Sila hubungi saya untuk sebarang pertanyaan. Sertakan gambar supaya lebih mudah dikenalpasti. Kita boleh dapatkan kepastian sama ada item yang dicari tidak offer buat masa sekarang (boleh beli dengan harga biasa) @ discontinued item (anda cari stok yang Avon tak keluarkan lagi). 
Untuk makluman, katalog kempen-kempen terdahulu akan dipadam supaya tidak keliru. Hanya kempen yang aktif akan dipaparkan di sini.

C   : Bila Item diterima?
AOM : Item biasanya diterima keesokan harinya (hari bekerja - bergantung kepada poslaju kawasan)
Sabah & Sarawak - 3-4 hari bekerja (ada feedback sabah pun terima esoknya)
International : Asia biasanya 4-8 hari (bergantung pada lokasi & pilihan cara penghantaran)

C   : Bagaimana jika barang out of stock
AOM : Boleh tukar barang lain harga sama @ lebih rendah. Juga boleh Refund.

C   : Boleh tukar selepas terima?
AOM  : Barang tidak boleh ditukar. Barang akan dibungkus sebaik-baiknya. Siapa nak tanggung kos hantar & hantar semula kan..

C   : Malu nak beli pakaian dalam.
AOM : Private - Bahagian details dalam borang Poslaju akan ditulis AVON sahaja. Plastic poslaju tidak transparent. Jangan malu untuk membeli pakaian dalam walaupun di hantar ke office ;)

C   : Boleh bertanya?
AOM : Friendly. Jangan risau untuk bertanya jika tidak faham. Bagaimana untuk mengukur, bagaimana untuk menggunakan sesuatu produk.

TETAPI.... JANGAN meminta saya untuk menghantar gambar & mencari saiz anda melalui WhatsApp (terutamanya bra).
Ada terlalu banyak gambar dalam 1 katalog & saya juga mempunyai banyak lagi pelanggan untuk dilayan dalam masa yang sama. (its a fact, bukan nak show off ya, sila faham)
Saya hanya boleh mengutamakan customer yang sudah confirm untuk process checking stock & suggest jika ada stock tak ada sahaja.
Ambil masa anda untuk mencari yang sesuai untuk anda. Sila bertanya jika tidak faham. Saya gembira dapat membantu anda sebaik-baiknya.

C   : Internet slow.. macam mana nak tengok katalog?
AOM : Saya tidak dapat membantu bila customer beritahu 'Low Internet Connection.
Internet adalah wajib dalam online shopping.
      Cadangan saya - sila layari Fanpage kami: 

C   : Imej di blogshop tidak jelas?
AOM : Baru-baru ini saya mengurangkan size photo untuk membantu pelanggan yang menghadapi masalah 'low internet". Walau bagaimanapun ia masih jelas jika anda menggunakan kaedah yang betul untuk melihat.
      Klik kanan pada foto & pilih Open on New Tab / Open New Link.
      Katalog dalam telefon bimbit saya minimized 10x tetapi masih jelas logo & size bra.

C   : "Saya hanya mahu bertanya sahaja. Mungkin akan bayar kemudian / minggu depan / bulan depan."
AOM : OK saja. Saya boleh menjawab tetapi jawapan mungkin tidak tepat. 
Sebab hanya selepas payment saja boleh dapatkan status semasa. 
Stock sentiasa in & out. Kalau lepas payment saya boleh terus cari.
Pertanyaan tidak dianggap booking. 
      Tetapi jika anda membuat pembayaran (bertanya stok minggu lepas), anda mungkin menghadapi masalah seperti Out of Stock / tempoh offer Kempen Tamat.
      
C   : "Barang tak diterima. (Disclaimer)"
    AOM : 98% item diterima dengan selamat dalam tempoh 1-3hari. 
2% tu sebagai disclaimer pihak kami. Poslaju juga bukan perfect. Kami pernah hadapi beberapa situasi yang melibatkan kesilapan @ kecuaian poslaju, barang return & ada customer yang menangguh sehingga berminggu2 sebelum update kami yang stok tidak sampai. Alhamdulillah setakat ini semuanya berjaya diselesaikan dengan cara terbaik. 
Sila update jika tak terima barang selewatnya 5 hari dari tempoh tracking diberikan

Kami tak dapat membayar ganti rugi di atas kecuaian pihak lain. Apa pun, ikut toleransi pihak kami, jika tidak terlalu mahal. Mungkin kami cuba untuk replace atas dasar ihsan. 
 Kita akan bantu claim untuk item yang hilang dengan poslaju & usahakan sebaiknya untuk trace & follow up barang anda. Proses ini perlukan kerjasama 3 pihak. 

Jika kesilapan dari pihak kami, kami gantikan 100%.

C   : Mengapa saya perlu membuat pembayaran dahulu (sebelum check stok)?
AOM : Jawapannya mudah, untuk melancarkan urusan pembelian. 
Item FAST SELLING dan ramai wanita lain yang sedang order di dalam masa yang sama.
      Kami (saya & stokists) akan cuba yang terbaik untuk memenuhi pesanan anda. Ia berkaitan dengan ramai orang. 

Kalau pembayaran sudah diterima, baru kami berani cari & hold barang anda. Siapa yang bayar terlebih dahulu, buktikan dia serious buyer. Kalau item ada 1, of course kami akan dahulukan yg sudah bt payment walaupun dia order kemudian. Yang janji mulut, maafkan kami. Jika boleh bayar minggu depan, minggu depan baru kita cek status terkini. 
Bukan sikit yang tanya (cek stok) harini, pastu nak bayar esok, lusa, minggu depan & ada yang terus lesap. Bukan semua, tapi ada. So kita play safe. Hehehe. Kita fokus yg serius sahaja ya. 

Jika barang tak ada, dont worry. Biasanya proses refund in 24hrs lepas kami confirm barang tak ada. 99% pelanggan tidak mempunyai masalah dengan hal ini sebaliknya, mereka gembira dengan penghantaran SUPER-FAST yang ditawarkan.

C   : Macam mana nak order?
AOM : WhatsApp gambar ke +60137599831 untuk order & katalog terbaru. Senang saja!
(update : gunakan wasap.my/60193750250)

Tambahan? 
Nampak macam tak professional sebab share. But you need to know, you dealing with a human. Not robot.

C : Peristiwa lawak?
1. Ada customer cakap saya mendesak, tak sabar-sabar nak duit cepat (sedangkan sebelum confirm order bra, itu soalan saya akan tanya dulu & lagi best dia cakap lepas saya bagi tempoh bayar dekat seminggu. Orang lain biasa 24hrs ok. Saya bagi pending sebab masa tu CNY. Kira dah habis tolerate dah tu. Dia kata dia umat nabi Muhammad, mesti akan bayar. Bila tu? (esok? minggu depan? tahun depan?) Saya cakap at least bagi tau jangkaan bila boleh bayar. Itu kan hak saya untuk tahu. At last no payment. 
For customer, i'm not desperate your money. I want your promise & commitment! Takat beli RM50, most of my customer beli 8-9bra bayar on the spot. Tak ada kecoh pun. Customer yang ni saya ingat sampai bila2.. gambar pun saya simpan.. tapi saya tak block pun.. HAHA

2. Customer nak pinjam duit.. Wahaha.. Speechless

3. Customer confirm order bra. Bila tanya payment cakap sebok.. sebokk. sebokk..
Allo sis, masa order you boleh spend time you yang sebok tu untuk confirmed. So funny.

4. Cancel order sebab saya tak bagi free shipping. Sabar jela. Seller pun kena tengok kemampuan, baru boleh offer free itu ini. Ini beli 1 barang, nak free shipping ke Sarawak?
Owh mana untungnya.. mana ruginya.. negatif lagi ada... 

5. Mula-mula biz dulu, sorang customer order 8 bra, jenuh nak tau setiap details, dawai tak dawai, span tak span. Spend masa lama tau untuk 8 bra tu. End up, CANCEL SEBAB HUSBAND TAK BAGI BELI. This is the 1st reason saya tetapkan T&C untuk payment dulu & kena confirm sebelum order & cari sendiri design yang nak diorder. Jenuh telinga tahan stokis bebel. Bersusah payah dorang cari stok sampai 3 stokis. Senang-senang cancel. No more for next time. Strict untuk kebaikan semua.

Senang cakap, ada sebab kenapa ada rules, terms & condition semua. 
Give & take, supaya semua smooth, yang shopping happy, yang jual pun happy. Camne kalau you bayar, saya cakap "saya akan post bila-bila saya free".. mesti ada yang tak puas hati kan. So far just 1% perangai camni. Most of my customer memang awesome!

Thanks for customer yang keep repeating order.. yang sentiasa bagi feedback yang bagus.. yang sentiasa mendoakan yang baik2 untuk saya. 
I do the best, Allah do the rest!

Happy Shopping :)!

*******
UNTUK TESTIMONI TERBARU, SILA KE :
album Mobile Upload di FB AVON ya!

Testimony Customer









Biasanya yang sempat snap gambar ni, hari yang tak banyak order. Hari banyak order memang tak tersnap. hihi.. Lunch pun lps pos barang. 4.30~5pm. Muka pun ketat sebab penat mengangkut. Sebab tu tak suka pending2 pos barang. Pos setiap hari.. Customer happy.. Saya lagi happy.. At least separuh amanah orang dah settle.

Ada tanya saya kenapa tak buat pick up poslaju.. Orang poslaju pun suruh.. hari-hari tersengih di poslaju.
Bagi saya, tak selesa la.. tertunggu-tunggu posmen.. kalau keluar, lepas settle pos boleh makan cendol ke ABC ke.. makan laksa ke... bawak anak pergi jalan-jalan :)









































































































































































































Ok dah enjoy baca testimoni.?. hampir semua barang sampai super fast (bank in hari ini, esok sampai).. kebanyakan customer akan repeat order, ada yang barang baru sampai terus buat payment untuk next order. Thanks tau!

Actually banyak lagi testimoni yang hilang sebab format hp. huu. tapi takpe, sape pulak nak baca banyak-banyak.. juling bijik mata karang :) 

Suka dengan servis kami, mai ajak kengkawan, saudara mara, family shopping kat sini ya!

Feel free to ask.

SMS/WhatsApp : +60137599831
(update : gunakan wasap.my/60193750250)
Pastikan.. anda berurusan dengan admin melalui no hp rasmi di atas sahaja. 

Laibiz Enterprise tidak bertanggungjawab sekiranya anda berurusan dengan no hp lain. 
Dah terima aduan, barang tidak sampai, pos lambat seminggu @ terima barang lain. Terbeli dari seller lain yang menggunapakai katalog kami tanpa kebenaran. Kami nak tolong pun tak boleh dah. :(
Servis kami cepat (payment before 3pm pos same day*) & tepat! 

Suka blogshop kami? Jom share pada family & kawan-kawan..!!
Pakat-pakat beli AVON.. Sentiasa murah & kualiti terjamin =)

Jadi follower blog ini untuk update kempen terbaru di masa akan datang ya..
Jangan lupa LIKE Facebook kami juga. Dapatkan update terbaru di sini : FB AVON

Shop with confidence.
Trusted seller ;)

No comments:

Post a Comment