Saturday, February 13, 2016

Panduan Pemeriksaan Sendiri Payudara oleh Avon

Pemeriksaan Sendiri Payudara(PSP)

1. Berapa kerapkah perlu saya lakukan pemeriksaan sendiri payudara (PSP)?

Lakukan PSP sekali setiap bulan bermula dari umur 18 tahun. Perhatikan jika ada apa- apa perubahan pada tisu payudara seperti perubahan pada saiz, benjolan, kulit berkedut atau lelehan dari puting. 8 daripada 10 benjolan adalah bukan kanser.


2. Bagaimanakah KPD dikesan?

Untuk wanita berusia kurang dari 40 tahun, melalui PSP dan pemeriksaan doktor. Untuk wanita berumur lebih dari 40 tahun, cara yang paling berkesan adalah mamogram. Namun ianya hanya dapat mengesan 80-90% KPD pada peringkat awal. Walaubagaimanapun, doktor perlu juga melakukan pemeriksaan klinikal dan anda perlu melakukan PSP setiap bulan untuk mengesan sebarang perubahan. Tiada satu kaedah yang 100% berkesan.


3. Saya mempunyai suatu benjolan pada payudara saya. Mungkinkah ini KPD?

8 daripada 10 benjolan yang dikesan pada payudara adalah bukan kanser. Ia mungkin gumpalan kelenjar payudara normal atau hyperactive atau sist berisi cecair. Sekiranya anda merasai benjolan dan bimbang ianya KPD, jangan teragak-agak untuk berjumpa dengan doktor untuk mendapatkan penjelasan. Setiap wanita perlu mengenali payudaranya dengan terperinci dan satu-satunya cara adalah dengan melakukan PSP setiap bulan. Melalui PSP, anda akan mengetahui tekstur payudara. Setiap individu mempunyai tekstur yang tersendiri. Sekiranya anda mendapati terdapat kelainan pada tekstur, segeralah berjumpa dengan doktor.


4. Saya mempunyai masalah ‘Fibrocystic Breast Disease’. Bagaimanakah patut saya lakukan PSP sedangkan payudara saya agak berbenjol-benjol? 

Mintalah khidmat nasihat daripada doktor anda untuk mengajar anda PSP. Lakukan PSP sekali sebulan selepas haid bilamana payudara anda paling tidak bengkak dan sakit. Lama-kelamaan anda akan mula ‘mengenali’ payudara anda dan dapat mengesan sebarang perubahan pada payudara anda dengan mudah.


Klik kanan, open new tab untuk gambar lebih jelas

........................

Untuk melihat katalog terbaru Avon, klik..
atau 
WhatsApp ke +60137599831

Panduan Mengukur & Jenis Potongan Seluar Dalam / Panty


Cara mengukur seluar dalam, panty, girdle AVON



Klik kanan, open new tab untuk gambar lebih jelas

........................

Kenali Jenis-jenis Potongan Seluar Dalam

Klik kanan, open new tab untuk gambar lebih jelas

........................

Untuk melihat katalog terbaru Avon, klik..
atau 
WhatsApp ke +60137599831